luni, 19 mai 2014

Șahul, materie opțională în școli

Sahul, materie optionala
Zice lumea că șahul va deveni materie opțională în școli, pentru ciclul primar și pentru primii anii din ciclul gimnazial, începând cu anul școlar 2014-2015, adică de la toamnă. Acest lucru nu poate decât să mă bucure, fiindcă iubesc foarte mult acest sport al minții, drept dovadă și faptul că acest blog are o secțiune dedicată pentru șah.
Atfel, disciplina se va numi „Educație prin șah”, iar cei care vor alege această materie opțională vor învăța regulile șahului și strategii de joc fie pe durata unui an școlar, fie pe durata a doi ani școlari.
Decizia finală de a introduce această materie în programul de studiu va aparține însă fiecărei școli în parte. Sunt curios, totuși cine va preda această materie, profesorul de sport, profesorul de matematică sau profesorul de logică? Cred că la fel de ușor ar putea să fie predată și de profesorul de istorie. Țin minte că prima carte legată de șah pe care am studiat-o a fost „Primii pași în șah” a Elisabetei Polihroniade, în care toate tehnicile de atac și apărare erau expuse sub forma unor frumoase povestiri istorice.

Iată cum va arăta programa școlară  pentru această disciplină:

Competente generale:

  • Descrierea tablei de sah si a pieselor de sah
  • Utilizarea regulilor de mutare si capturare a pieselor de sah
  • Aplicarea de procedee tactice pentru castigarea de material sau pentru castigarea unei partide prin mat
  • Rezolvarea de probleme prin propunerea de solutii adecvate unor pozitii date

 Competente specifice si exemple de activitati de invatare:

1. Descrierea tablei de sah si a pieselor de sah

Anul I de studiu
1.1. Recunoasterea tablei de sah si a elementelor asociate acestora

  • recunoasterea unei linii, coloane, diagonale
  • colorarea de linii, coloane, diagonale pe o tabla de sah desenata pe liniatura caietului de matematica
  • asezarea corecta a tablei de sah cu campul h1 sau a8 in partea dreapta
  • joc de rol pe sotronul tablei de sah
  • desenarea tablei de sah pe caiet de matematica
  • recunoasterea figurilor dupa simboluri specifice internationale
  • confectionarea de simboluri din hartie

1.2. Recunoasterea figurilor si a valorii individuale

  • recunoasterea figurilor dupa forma
  • asezarea corecta a figurilor in pozitia initiala pe tabla de sah
  • discutii privind intelegerea jocului de sah
  • exersarea unor reguli de baza pentru partida de sah: albul muta primul; o data muta albul, o data negrul
  • recunoasterea valorii fiecarei figuri in parte
  • exersarea unor scheme de capturare a pieselor in timpul partidei
  • exersarea regulii prin care regele nu se poate captura
  • joc de rol pe sotronul tablei de sah
  • identificarea pieselor dupa descrierea formei si/sau a tipului de mutare pe tabla de sah

1.3. Efectuarea de aplicatii simple

  • localizarea unui camp intr-o anumita coloana, diagonala sau linie
  • compararea valorilor figurilor si stabilirea importantei fiecareia
  • vizionarea unor secvente de partide de sah

Anul II de studiu
1.1. Recunoasterea tablei de sah, a elementelor asociate acesteia si a notatiei

  • recunoasterea liniilor, coloanelor si diagonalelor si notatia lor
  • identificarea campurilor pe tabla de sah
  • utilizarea corecta a tablei: pentru notatia partidei e nevoie ca albul sa fie asezat pe liniile 1 si 2, iar negrul pe liniile 7 si 8
  • utilizarea semnelor conventionale pentru completarea fisei unei partide de sah

1.2. Recunoasterea figurilor si a valorii individuale

  • recunoasterea avantajului material
  • compararea diferitelor combinatii de piese insumate
  • notarea mutarilor cu simboluri speciale

1.3. Efectuarea de aplicatii

  • recunoasterea liniilor, coloanelor sau diagonalelor, fara notatie
  • recunoasterea campurilor fara notatia de pe marginea tablei de sah
  • exercitii de combinare a valorilor figurilor in vederea compararii acestora
  • exercitii de stabilire a avantajului material si a valorii acestuia
  • adaugarea/extragerea de figuri dintr-o pozitie data, pentru a obtine pozitii cu material egal

2. Utilizarea regulilor de mutare si capturare a pieselor de sah

Anul I de studiu
2.1. Orientarea si miscarea in spatiu in raport cu repere/directii precizate, folosind sintagme de tipul: in, pe, langa, in fata, in spatele, sus, jos, stanga, dreapta, pe linie, pe coloana, pe diagonala
jocuri de pozitionare a obiectelor in spatiu, in raport cu alte obiecte precizate

  • identificarea pozitiei pe care o ocupa diverse obiecte in spatiu in raport cu alte obiecte precizate
  • jocuri de identificare a obiectelor din realitatea imediata sau din imagini, in functie de pozitia pe care o au fata de un reper
  • prezentarea propriei persoane in functie de pozitia din clasa si prin raportarea la ceilalti colegi
  • utilizarea unui program simplu de calculator pentru vizualizarea unor deplasari in plan
  • reprezentarea prin desene a unor modele decorative simple, folosind linii, coloane, diagonale

2.2. Mutarea figurilor pe tabla de sah conform regulilor specifice

  • aplicarea regulilor de mutare a figurilor
  • aplicarea regulilor de capturare a figurilor
  • diferentierea regulilor de mutare si capturare de la piesa la piesa
  • exercitii de identificare, in functie de valoare, a piesei care este mai avantajos de capturat
  • jocuri pe echipe de capturare a figurilor la tabla demonstrativa
  • identificarea etapelor unei partide de sah

Anul II de studiu
2.1. Orientarea si miscarea in spatiu in raport cu repere/directii date, folosind sintagme de tipul: in, pe, deasupra, dedesubt, langa, in fata, in spate, stanga, dreapta, orizontal, vertical, oblic, interior, exterior

  • identificarea pozitiei pe care o ocupa o piesa intr-o pozitie, in raport cu alte figuri precizate
  • jocuri de pozitionare a pieselor pe tabla, in raport cu alte piese fixate (ex.: aseaza pionul in spate, pe coloana fata de calul alb)
  • identificarea unor obiecte/persoane in functie de pozitia lor spatiala (Cine se afla in fata ta?)
  • identificarea pozitiei unor obiecte din realitatea imediata sau in cadrul unor desene - verticala, orizontala sau oblica (ex.: incercuieste obiectele desenate in pozitie orizontala; coloreaza obiectele desenate in pozitie oblica)
  • observarea simetriei in asezarea figurilor pe tabla
  • jocuri cu figuri care necesita orientarea si folosirea cuvintelor ‘linie’, ‘diagonala’ si ‘coloana’

2.2. Observarea oportunitatii capturarii figurilor in timpul partidei

  • discutii privind necesitatea capturarii figurilor adverse
  • exercitii de aplicare a regulilor capturarii figurilor in functie de valoarea lor
  • identificarea posibilitatii de a captura anumite piese, la un moment dat
  • utilizarea regelui in joc, in finalul partidei
  • propunerea unor variante posibile de capturi si selectarea celei mai avantajoase
  • identificarea unor ‘capcane’ in capturarea anumitor piese (ex. pion otravit)
  • identificarea mutarilor neregulamentare ale adversarului

3. Aplicarea de procedee tactice pentru castig de material sau a unei partide prin mat

Anul I de studiu
3.1. Identificarea matului ca modalitate de finalizare a unei partide de sah

  • recunoasterea matului ca modalitate de finalizare a unei partide de sah
  • exercitii de diferentiere intre sah, mat si pat
  • exercitii de identificare a avantajelor matului realizat cu figuri grele (cele care controleaza mai multe campuri si au valoare mai mare)
  • exersarea matului cu doua turnuri si a matului cu o dama si un turn
  • exersarea matului cu un singur turn
  • exercitii de recunoastere a schimbului si a sacrificiului
  • realizarea de combinatii simple de mat intr-o mutare
  • realizarea de combinatii simple prin care se obtine avantaj material
  • utilizarea unor softuri de sah adecvate varstei

3.2. Exersarea unor procedee tactice simple ce se regasesc in jocul de sah

  • exercitii de utilizare a procedeelor tactice ‘atac dublu’-‘furculita’, ‘atac prin descoperire’, ‘legarea’
  • exercitii de rezolvare a unor combinatii simple prin aplicarea procedeelor tactice ‘atac dublu’-‘furculita’, ‘atac prin descoperire’, ‘legarea’ prin care sa obtina avantaj material sau mat
  • realizarea unor aplicatii cu tema, folosind softul si videoproiectorul
  • rezolvarea unor teste cu tema in conditii de concurs cu timp limitat
  • identificarea efectelor pozitive si negative ale cunoasterii procedeelor tactice
  • folosirea softurilor speciale de sah pentru o intelegere mai buna a procedeelor tactice

Anul II de studiu
3.1. Aplicarea unor procedee tactice simple ce se regasesc in jocul de sah

  • exercitii de identificare a avantajelor si dezavantajelor schimburilor
  • exercitii de utilizare a sacrificiului de figuri in combinatii si a elementului surpriza
  • exercitii de aplicare a procedeelor tactice in jocul de sah: ‘indepartarea’, ‘atragerea’, ‘interferenta’, ‘interpunerea’, ‘supraincarcarea pieselor’, ‘blocarea’, ‘raze x’, ‘demolarea structurii de pioni’
  • exercitii de rezolvare de combinatii prin aplicarea de procedee tactice prin care se obtine un avantaj material sau mat
  • rezolvarea de combinatii cu tema data
  • utilizarea programelor (soft-urilor) de sah pentru rezolvarea de combinatii

3.2. Descrierea criteriilor strategice de evaluare a pozitiilor

  • audierea unei povesti despre ce este strategia, ce este planul de joc
  • conversatii euristice despre siguranta regilor
  • observarea avantajului material si a amenintarilor imediate
  • descrierea calitatii unor structuri de pioni
  • observarea ocuparii centrului si a celui care are mai mult spatiu pe tabla de joc
  • identificarea slabiciunilor adversarului
  • observarea magistralelor si ocuparea acestora
  • observarea mobilitatii figurilor si cooperarea cat mai armonioasa

4. Rezolvarea de probleme prin propunerea de solutii adecvate unor pozitii date

Anul I de studiu
4.1. Recunoasterea finalurilor si a principiilor asociate acestora

  • exercitii de recunoastere si definire a unui final
  • exercitii de recunoastere si definire a unui pion liber
  • exercitii de utilizare a mobilitatii regelui in cadrul etapei finale a jocului de sah
  • exercitii de centralizare a regelui pentru evitarea matului
  • exercitii de aplicare a principiilor generale in realizarea finalului unui joc de sah
  • jocuri aplicative intre copii, cu un numar redus de piese pe tabla
  • exercitii de utilizare a unor finaluri simple pe calculator

4.2. Determinarea solutiilor adecvate in pozitii date

  • identificarea tipului de pozitie de pe tabla - deschidere, joc de mijloc sau final
  • analiza sumara a pozitiei
  • aplicarea metodelor si principiilor conform pozitiei obtinute
  • identificarea mutarilor posibile - ‘mutari candidat’
  • calculul unor variante simple
  • analiza variantelor alese, corectarea anumitor probleme aparute

Anul II de studiu
4.1. Formularea rezultatelor unor observatii, folosind limbajul specific jocului de sah

  • exercitii de interpretare/judecare a unor situatii concrete de joc
  • simularea unor situatii de joc pentru identificarea unor finaluri posibile
  • exercitii de identificare si asociere a unor situatii de viata cu jocul de sah
  • jocuri de rol asociate jocului de sah

4.2. Identificarea consecintelor unor actiuni, fenomene, strategii de rezolvare a unor situatii problematice

  • exercitii de asociere intre fenomene si cauzele posibile, in jocul de sah
  • rezolvarea unor sarcini simple de lucru, aplicand principiile jocului de sah
  • organizarea si participarea la un concurs de sah, la nivelul clasei de elevi
  • jocuri de rol privind aplicarea regulilor de joc care tin de fairplay
  • organizarea unor jocuri de tip ‘ce s-ar intampla daca…?’


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu